MEDIACIJA
»Nezadovoljstvo je prvi korak k napredku človeka ali naroda.« (Wilde)
Nevtralnost mediatorja in nepristranskost sta temeljna pogoja, ki ju kot mediatorka izpolnjujem v mediacijskem postopku. Mediator ni pooblaščen za sprejemanje zavezujočih odločitev. Pri mediaciji mediator ne odloči o sporu med strankami za stranke ali namesto njih, ampak se uspešna mediacija zaključi s sprejemom sporazumne rešitve, ki ustreza vsem strankam. Mediator začne, omogoča oziroma pospešuje pogovore med strankami, jim pomaga pri dogovarjanjih, zlasti kar zadeva morebitne probleme s komunikacijo, do katerih običajno prihaja pri nastanku sporov.
Vloga mediatorja je, da je nevtralen (ne izraža svojega mnenja o vsebini), skrbi za proces in ne za vsebino (ne razsoja kdo ima prav in ne daje nasvetov), posluša in skuša razumeti (povzema, parafrazira, zrcali, preverja razumevanje), skrbi za spoštljivost in dostojanstvo ter usmerja k iskanju skupnih točk in možnih rešitev. Mediator pomaga sprtim stranem razumeti tisto, kar so povedale, jim omogoči da razjasnijo in priznajo razlike ter jim omogoči, da povežejo svojo različna vedenja in vrednote. Mediatorjevo delo ni presojati katera prepričanja in potrebe so boljša, ampak dovoliti razjasnitev in povezavo. Ljudem pomaga komunicirati, videti drug drugega ter skuša omogočiti, da stranke zgradijo svoje predstave o drugem na zanesljivih dejstvih. Ko se mediacijski postopek razvija, mediator usmerja in podpira stranke, razvija njihove spretnosti in zaupanje vase, dokler same ne oblikujejo svoje poti naprej ter se zavežejo k sporazumu. »Potovanje« je dobro označeno, kot mediatorka pa spodbujam maksimalno sodelovanje.
Mediacija je postopek, v katerem mediator, kot tretja, nepristranska oseba pomaga ljudem v sporu, da raziščejo in razumejo medsebojne razlike ter jih, če je to mogoče, razrešijo. Stranke, in ne mediator, odločajo o pogojih sporazuma. Potreben je skupen in ne individualističen pristop; vsak, ki je vključen v konflikt, sodeluje tako pri opredelitvi in vrednotenju konflikta kot tudi pri razreševanju. Udeleženci mediacije sami določajo tempo postopka in predlagane rešitve so njihove lastne, saj so jih same dosegle soglasno.
VRSTE MEDIACIJ
Formalna mediacija:
– Proaktivna mediacija
– Preventivna mediacija – mediacija v bolj zaostrenih sporih
– Kurativna mediacija – ko je spor že nastal
Neformalna mediacija in mediacijske spretnosti.
REFERENCE IN IZJAVE UDELEŽENCEV
ČLANKI in V MEDIJIH
STROKOVNA LITERATURA